„Jógový dřep není dřina“

rozhovor s Jaruškou Sedáčkovou vedla Alice Červinková

 

Jaruška Sedláčková vede pravidelně v Akashe seminář Radost z chůze. Seminář je zaměřený na zdravá chodidla a chůzi. Mnoho z nás rozumí tomu, že ploché nohy a šmajdavá chůze nám fyzicky ani psychicky moc nepřidají a chápeme, proč dává smysl se zaměřit na klenby chodidel a chodit tak, aby bylo zapojené celé tělo a páteř byla spokojená.

 

 

Jaruška si připravila další zajímavý seminář, který propojuje jógové cvičení, jógové vědění, ale i současné  fyzioterapeutické a lékařské poznatky. Seminář, který povede k obohacení každodenního života: Hurá do dřepu aneb račte se posadit.  Možná ale není tak jasné a na první pohled zřejmé, k čemu je takový dřep dobrý. Na lekcích jógy není tak populární jako pozice psa hlavou dolů nebo bojovníka a pod pojmem dřep si mnozí představíme to, co nás učili v hodinách tělesné výchovy na základní škole. Tak jsme se s Jaruškou sešly a na téma jógový dřep si popovídaly.

 

 

Alice: Jaruško, co Tě vedlo k tomu, abys zaměřila na pozici dřepu celý seminář?

 

Jaruška: Začalo to lekcemi dětské jógy. Když cvičíme dřep s dětmi, jejichž tělíčka nejsou zatížená ani emočně ani fyzicky, tak vidím, jak si tu pozici užívají. Děti si v dřepu kreslí, obouvají se a je jim to příjemné. Takže já jsem se nejprve naladila přes to příjemno, které si zažívají děti, to byl základ pro vytvoření semináře.

 

 

Když cvičím dřep se seniory, tak to najednou moc nejde. Je to protipól, ačkoliv v jiných ohledech si jsou dětství a stáří blízké. Pro ně je ta pozice nepříjemná. Ale když je upravíš, nějak do toho poskládáš a když si pak tu pozici prodýchají, tak i oni cítí kladné účinky a pozice se pro ně stává také příjemnou.

 

 

Moc se mi na jógovém dřepu také líbí to, že každému řekne jak na tom je s celým tělem. A to kompletně. Od chodidel počínaje. Když nemáš propracovanou chůzi, tak dřep neuděláš. Budeš sedět víc na malíkových nebo palcových hranách chodidel, neodložíš paty až na zem atd. Když se ti ale podaří nastavit správně chodidla, tak se odemknou kyčle a vyvěsí se. Dřep není pro kyčle zátěž. Kyčel funguje jako tlumočník mezi nohou a spodními zády, když se kyčle vyvěsí, začne se ulevovat také spodním zádům, které se dostanou do uvolnění.

 

 

Alice: Dobře, kyčle a spodní záda netrpí, naopak jim to dělá dobře. Ale co kolena? Mnoho lidí má dnes přece nejrůznější problémy s koleny.

 

Jaruška: To slýchám neustále, jestli to zvládnou kolena. Mám ale jinou zkušenost. Pracuji se dvěma tanečnicemi, které mají různě přetrhané menisky do všech světových stran a samy říkají, že dřep je pro ně nejpříjemnější varianta, protože nepřetěžuje kolenní vazy. Nebo starší lidé. Víš jak je pro ně často těžké zvednout se z gauče. Z dřepu se zvedneš snadněji, protože tě donutí zapojit ty správné svaly. V Asii je tato pozice nazývána židle chudých. Trhovci tak prodávají své zboží, cestující odpočívají na autobusových zastávkách. Je to jako u těch dětí, jsou v té pozici, protože je jim v tom dobře.

 

 

Alice: Na co se tedy konkrétně na semináři můžeme těšit?

Jógový dřep není dřina. To bych chtěla na semináři ukázat. A navíc má mnoho kladných účinků na tělo. Můžeš takřka okamžitě pocítit přínos pro orgány v břiše i hrudníku. Lehce se zmáčkne prostor pro srdce, začneme víc dýchat, což způsobuje jednak příjemnou vnitřní masáž a také přináší úlevu srdeční pumpě. Jógový dřep tě rozdýchá a také prohřeje, takže dojde k přirozenému uvolnění svalů.

 

Na semináři se budeme celé tři hodiny fyziologicky připravovat na to, abychom se dostali do dřepu. Každý najde svou variantu, nemusí nutně dojít do plné pozice. Varianty jsou různé, zahrnují použití zdi a jógových pomůcek. Jde o to, aby každý našel variantu, na kterou je v tuto chvíli stavěné jeho tělo, a která pro něj bude užitečná a bude se moct dál rozvíjet.

 

Budeme si hrát i se závažími na hlavě, inspiraci najdeme u žen, které pracují například na čajových plantážích a nosí docela těžké náklady na hlavě, ale mají krásné držení těla. My si na hlavu dáme jen bloček, žádné těžké závaží, bude nás zajímat probouzení přirozené inteligence těla. Ty ženy zvedají náklad také z dřepu, kdy pracuje střed těla a páteř je rovná, neohýbají se tak, jak to děláme často my na západě, když zvedáme něco vzhůru.

 

Alice: To byl pěkný příklad praktického užití dřepu v každodenním životě. Se zvedáním dětí, psů, těžkých tašek s nákupem, zavazadel má většina z nás každodenní zkušenost a určitě se hodí naučit se jak při tom neškodit páteři. A jak využíváš dřep v každodenním životě ty?

 

Jaruška: Já například v dřepu maluju, je to má oblíbená činnost a věnuju se jí často a nemám ani stojan!

 

Alice: Děkuju za rozhovor

 

Nemusíme se rovnou zbavovat židlí a klasického sezení. Ale možná je ta pravá chvíle vpustit do svého života nové podněty a inspiraci. Jógový dřep je nejen báječná jógová pozice s mnoha kladnými účinky na organismus. Je to zároveň jedna z těch pozic, kterými můžeme obohatit svůj každodenní život. Je to pozice, která nám napoví, jak na tom jsme se svým tělem a pomůže nám porozumět, jak vlastně tělo funguje. Co mu dělá opravdu dobře a kdy si jen děláme dobře tím, že si dočasně ulevíme (a například se zhroutíme do křesla). Jarušky prvotní inspirace pro vytvoření tohoto semináře byla - jak to nazvala v úvodu rozhovoru - „příjemno“, které se s dřepem přirozeně pojí v dětském věku. Přijďte znovu-oživit takové dětské příjemno, na které si naše těla pamatují a najděte si svou dnešní variantu jógového dřepu, ve které se příjemně  zabydlíte a třeba najdete také nějaké praktické využití v každodenním životě.

 

Kamenická 2 - Praha 7

vchod za rohem z ulice Kostelní

 

  • Facebook - Grey Circle
  • Instagram - Grey Circle

napište nám na info@akasha.cz

(dotazy, zařazení do mailling listu, informace o kurzech)

tel.:  723641948

​© Copyright 2013 Akasha Studio.